|
Boncterem
Ali 2007.01.09. 08:57
Hrommzss balerina:)
Teszt: BMW K1200GT, 2006.
152 ler mg a sportmotorok kztt sem jelentktelen rtk, ht mg a tragpek kategrijban. s tnyleg. Mirt is kellene a tramotornak mindenkppen sokkal gyengbbnek lennie, mint a szinte azonos blokkal kszlt sportverzinak?
GT, mint Gran Tourismo. Ezzel egyrtelmen jelzi, hogy mi vgre is kszlt ez a BMW, ha valakinek rnzsre nem lenne vilgos. Zavart inkbb a mszaki adatok tanulmnyozsa okozhat, hiszen msodik genercis soros ngyhengeres motorja 152 LE leadsra kpes - ez 17%-kal tbb mint az elz modell esetben. Ugyanazt a motort kapta, mint a BMW szupersport motorja, a K1200S, vagy az rletes streetfighter, a K1200R. Nyomatkrugalmassga se kutya, a 130-bl 100 Nm mr 3000-es fordulatszmtl rendelkezsnkre ll, gy aztn meg se rzi, hogy mg egy utas, vagy kt heti felszerels terheli a fedlzetet.
K-sorozat:
A BMW K sorozata tbb mint 20 ve, 1984-ben indult a K100RT-vel. Az elfektetett soros motor jval nagyobb teljestmny volt, mint az akkori boxerek, az vek sorn pedig legendss vlt a kivtelesen hossz lettartam blokk. 1996 tavaszn lettek 1200-esek. K1200GT a K1200RS modellvltozataknt debtlt 2002-ben. Azoknak kszlt, akiknek nem annyira fontos a luxus, megelgednek egy knyelmes lspozcival s egy nagyobb szlvdvel. A blokk idkzben fordult egyet, br maradt a soros ngyhengeres elrendezs, de immr keresztbe fordtva ptik a BMW-be, amit vgre, 2006-ban a K1200S s a K1200R sikere utn a sorozat harmadik tagja a K1200GT is megkapott.
A motort nagy gonddal ptettk be a vzba. 55 fokban elre billen, ennek ksznhet az alacsony slypont. Sokan csodlkozva llnak a feltankolva 289 kils adat eltt, hiszen menet kzben nem lehet rezni, hogy ekkora tmeg mozog velnk. A szvcsatornk szgegyenesesen vezetnek a hengerfejbe az injektor fell. A szraz karteres megolds rvn mg alacsonyabbra sikerlt bepteni a motort, ami ismt csak az alacsony slyponthoz jrul hozz. A K-sorozat tbbi tagjhoz hasonlan a GT is hatfokozat, kazetts vltmvet kapott. A vltkar rvid ton jr, gyorsan kapcsolhat, de elgg hangos, ez mr csak BMW tulajdonsg.
A vgsebessgre a gyr csak annyit ad meg, hogy az tbb mint 200 km/h. Valjban sokkal tbb, az ra szerinti 240-es tempnl mg korntsem volt vge a motor lendletnek. Norml autplya-tempnl kzel 400 km-es a hattvolsga.
A BMW futmvek klnlegessge nem titok mr senki eltt. Sajtsgos megoldsaival igencsak kilg a jelenlegi trendek kzl, s ez az egyedisg sokak szemben j pont. Kln extra, hogy radsul mg jl is mkdik. A Duolever els futm tlete Norman Hossacktl szrmazik, amit aztn a BMW tovbbfejlesztett. Nagy elnye, hogy egyttal hatsosan elejt veszi a fkezskori blintsnak, ami ekkora tmegnl mr kifejezetten jelentkezik. A hts Paralever megolds sem ismeretlen, m a GT-re a K1200S tovbbfejlesztett, immr Evo Paralevernek hvott futmve kerlt. Nagyon stabil, nagyon merev, mg nagy sebessgnl is. Tnyleg csak dicsrni lehet.
Tesztmotorunk leginkbb emltsre mlt mszaki megoldsa a kormnyrl llthat futm, az ESA. A nagy BMW-k szinte mindegyikhez vlaszthat mr ez a remek funkci. Csak azt mondhatom, hogy ne sajnljuk r a pnzt.&sszesen 9 alapbellts kzl vlaszthatunk, attl fggen, hogy van-e utasunk, illetve mennyi csomag terheli a gpet. A komfort-norml-sport fokozatokat akr menet kzben is llthatjuk, mg a rug-elfesztshez meg kell llnunk.
A rszlegesen integrlt fkrendszernek ksznheten a fkkarral az els s a hts fket is aktivlja, mg a fkpedlt taposva csak a hts fk mkdik. n ltalban nem kedvelem a csatolt fkrendszereket, de ez jl mkdik. A fkrendszert kvnsg szerint ABS egszti ki, gy volt ez tesztmotorunkon is. A fkcsvek aclszvetes bevonata is a minsget tkrzi, ezt mr csak fokozza, hogy a K1200GT alapfelszereltsge a bettkops-kijelz funkci. A jelzs felhvja a vezet figyelmt a fkbettek elhasznldsra s cserjk szksgessgre.
|